مراقبت های بعد از تاتو + آموزش کامل

راهنمای مراقبت پس از تاتو: چگونه از خالکوبی جدید خود مراقبت کنید

مراقبت پس از خالکوبی: آنچه باید بدانید

نوشته های مشابه

هر زمان که پوست را باز می کنید، خود را در برابر زخم و عفونت آسیب پذیر می کنید.

مراقبت از خالکوبی شما می تواند از این عوارض جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کند که تاتو به درستی بهبود می یابد. هم شما و هم شخص خالکوبی‌تان نقش‌های مساوی در این فرآیند بازی می‌کنید. در کنار مراجعه به یک تاتو کار مجاز و معتبر، باید از خالکوبی جدید خود در خانه مراقبت کنید. در بانو زی با ما همراه باشید.

چگونه از خالکوبی خود مراقبت کنید

مراقبت های بعدی به محض انجام خالکوبی شما شروع می شود.

آن را بپوشان

شخص تاتو کننده باید یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک را روی خالکوبی بمالد و سپس آن ناحیه را با بانداژ یا پوشش پلاستیکی بپوشاند. این پوشش از ورود باکتری ها به پوست شما جلوگیری می کند. همچنین از خالکوبی در برابر مالیدن روی لباس و تحریک شدن محافظت می کند.

پانسمان را تا زمانی که شخص خالکوبی کننده به شما توصیه کرده است، نگه دارید، که ممکن است فقط چند ساعت باشد. این به جذب مایع یا جوهر اضافی که از خالکوبی نشت می کند کمک می کند.

خالکوبی را به آرامی بشویید

پس از چند ساعت، می توانید پوشش را بردارید.

ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس خالکوبی را به آرامی با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید.

مقدار کمی مرطوب کننده بدون عطر و الکل را روی تاتو بمالید. در این مرحله می‌توانید پوشش را جدا نگه دارید تا پوستتان نفس بکشد.

صبر کنید تا خوب شود

در حالی که خالکوبی شما بهبود می یابد ، باید:

  • هر زمان که بیرون می روید لباس های ضد آفتاب بپوشید
  • اگر علائم عفونت یا مشکلات دیگر را تجربه کردید، با تاتوکار یا دکتر خود تماس بگیرید

شما نباید:

  • خالکوبی خود را با ضد آفتاب بپوشانید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد
  • خالکوبی را بخراشید یا بچینید
  • روی خالکوبی لباس تنگ بپوشید
  • به شنا بروید یا بدن خود را در آب غوطه ور کنید (دوش گرفتن خوب است)

مراقبت های بعد از تاتو در روز

سرعت بهبودی شما به اندازه خالکوبی و پیچیدگی آن بستگی دارد. خالکوبی های بزرگتر مدت طولانی تری قرمز و متورم می مانند زیرا باعث آسیب بیشتر به پوست شما می شوند.

روز اول

از استودیوی خالکوبی با یک باند یا پلاستیک روی خالکوبی خود به خانه می آیید. بعد از چند ساعت می توانید آن را حذف کنید.

شما باید از تاتوکار خود در مورد مدت زمان انتظار برای جزئیات بپرسید. توصیه ها متفاوت خواهد بود و ممکن است بر اساس نوع و اندازه خالکوبی شما باشد. برخی از خالکوبی کاران پیشنهاد می کنند که خالکوبی خود را فقط 1 یا 2 ساعت پوشانده باشید.

پس از جدا شدن پوشش، احتمالاً متوجه ترشح مایع از خالکوبی خواهید شد. این خون، پلاسما (بخش شفاف خون) و مقداری جوهر اضافی است. طبیعی است. پوست شما نیز قرمز و دردناک خواهد شد. ممکن است در لمس کمی گرما احساس شود.

با دستان تمیز، خالکوبی را با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. از یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید. پوشش را کنار بگذارید تا خالکوبی بتواند بهبود یابد.

روزهای 2 تا 3

در حال حاضر، خالکوبی شما ظاهری کدرتر و کدرتر خواهد داشت. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پوست شما بهبود یابد. دلمه ها شروع به شکل گیری خواهند کرد.

خالکوبی خود را یک یا دو بار در روز بشویید و از یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید.

هنگام شستن، ممکن است متوجه شوید که مقداری جوهر به داخل سینک می‌ریزد. این فقط جوهر اضافی است که از طریق پوست شما می آید.

روزهای 4 تا 6

قرمزی باید شروع به محو شدن کند.

احتمالاً متوجه پوسته شدن خفیف روی خالکوبی خواهید شد. پوسته ها نباید به ضخامت پوسته هایی باشد که هنگام بریدن خود ایجاد می کنید، اما برجسته می شوند. پوسته ها را نچینید – این می تواند باعث ایجاد زخم شود.

شستن خالکوبی خود را یک یا دو بار در روز ادامه دهید. از یک مرطوب کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید.

روزهای 6 تا 14

دلمه ها سفت شده اند و شروع به پوسته پوسته شدن خواهند کرد.

 سعی نکنید آنها را از بین ببرید. بگذارید به طور طبیعی از بین بروند. در غیر این صورت، می توانید جوهر را بیرون بکشید و جای زخم باقی بمانید.

در این مرحله ممکن است پوست شما بسیار خارش داشته باشد. چند بار در روز به آرامی روی مرطوب‌ کننده‌های بدون عطر و الکل بمالید تا خارش از بین برود.

اگر خالکوبی شما در این مرحله هنوز قرمز و متورم است، ممکن است عفونت داشته باشید. به تاتوکار خود برگردید یا به پزشک مراجعه کنید.

روزهای 15 تا 30

در این آخرین مرحله از بهبودی، بیشتر پوسته های بزرگ از بین می روند و دلمه ها باید از بین بروند. ممکن است هنوز مقداری پوست مرده ببینید، اما در نهایت باید آن را نیز پاک کنید.

ممکن است ناحیه خالکوبی شده همچنان خشک و کسل کننده به نظر برسد. مرطوب نگه دارید تا زمانی که پوست دوباره مرطوب به نظر برسد.

در هفته دوم یا سوم، لایه های بیرونی پوست باید بهبود یافته باشند. ممکن است 3 تا 4 ماه طول بکشد تا لایه های زیرین به طور کامل بهبود یابند.

تا پایان ماه سوم، خالکوبی باید همان‌ طور که تاتوکار در نظر داشت روشن و واضح به نظر برسد.

محصولات مراقبت پس از تاتو

از یک صابون ملایم و بدون عطر یا یک پاک کننده خالکوبی با فرمول خاص برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید. تاتوکار شما می تواند یک پاک کننده مخصوص خالکوبی را توصیه کند.

گزینه های صابون شامل محصولات زیر است :

  • بار زیبایی پوست حساس Dove
  • نوتروژن مایع
  • صابون دئودورانت ضد باکتری دایل گلد

برای یک یا دو روز اول، از پماد مانند استفاده کنیدپماد اصلی A+D پماد بهتر است از محصولاتی که 100 درصد نفتی هستند مانند وازلین خودداری کنید. آکادمی پوست آمریکا می گوید که محصولات مبتنی بر نفت می توانند باعث محو شدن جوهر شوند.

با این حال، یک استثنا وجود دارد: Authority Tattoo می گوید که وازلین ممکن است هنگام دوش گرفتن مفید باشد. از آنجایی که وازلین غیر متخلخل (ضدآب) است، می‌توانید آن را قبل از رفتن به حمام روی خالکوبی خود بمالید تا بتواند از پاشیده شدن ناحیه با آب محافظت کند.

همچنین اشاره شده است که وازلین ممکن است برای خالکوبی های بهبود یافته یا پوست اطراف تاتو در صورتی که به طور استثنایی خشک باشد مفید باشد.

فقط یک لایه نازک بمالید. قرار دادن یک لایه بیش از حد ضخیم به پوست شما اجازه تنفس نمی دهد.

پس از حدود 2 روز، می توانید به یک مرطوب کننده معمولی بروید.

هر چیزی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که بدون عطر و الکل است. همچنین مطمئن شوید که حاوی مواد افزودنی مانند رنگ رنگی که می تواند پوست شما را خشک کند، نباشد.

روغن نارگیل و مراقبت های بعد از خالکوبی

مردم پلی‌نزی، مانند ساموآیی‌ها ، مدت‌هاست که از روغن نارگیل روی خالکوبی‌های خود استفاده می‌کنند. آنها آن را پس از تکمیل خالکوبی یا پس از بهبودی اعمال می کنند. یکی از مزایای فرضی این است که باعث درخشش طرح می شود.

برخی از وب سایت ها ادعا می کنند که روغن نارگیل پوست زیر خالکوبی شما را مرطوب نگه می دارد و از عفونت محافظت می کند. با این حال، شواهد حکایتی است، و هیچ مدرک علمی دال بر کارکرد آن وجود ندارد.

قبل از قرار دادن روغن نارگیل یا هر محصول اثبات نشده دیگری روی خالکوبی خود با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خشکی

در روشی که به عنوان خشکی خالکوبی شناخته می شود ، از هیچ مرطوب کننده به عنوان بخشی از روتین مراقبت های بعدی خود استفاده نمی کنید. با این حال، مراحل دیگری مانند دوری از نور خورشید را دنبال می کنید .

حامیان خشک درمانی معتقدند که یکی از مزایای اجتناب از مرطوب کننده ها (که ممکن است حاوی مواد مصنوعی باشند) این است که به از بین بردن احتمال تحریک پوست یا واکنش آلرژیک کمک می کند . یک استدلال مخالف این است که کمبود رطوبت شما را در برابر خارش آسیب پذیر می کند.

از تاتوکار خود بپرسید که آیا درمان خشکی ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر.

عوارض جانبی و عوارض احتمالی تاتو

در چند روز اول پس از انجام خالکوبی، پوست شما ممکن است قرمز، خارش و درد باشد. ممکن است متوجه نشت جوهر اضافی به همراه خون و مایع از پوست خود شوید. این طبیعی است.

اگر شروع به تجربه علائم هر یک از عوارض زیر کردید، به پزشک خود مراجعه کنید:

عفونت

خالکوبی که به درستی از آن مراقبت نشود ممکن است عفونی شود. پوست آلوده قرمز، گرم و دردناک خواهد بود. همچنین ممکن است چرک نشت کند.

اگر تجهیزات یا جوهر مورد استفاده تاتوکارتان آلوده باشد، ممکن است به یک عفونت خونی مانند هپاتیت B ، هپاتیت C ، کزاز یا HIV مبتلا شوید .

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر انتقال عفونت‌های دیگری مانند عفونت‌های پوستی مایکوباکتریال غیر سلی از طریق خالکوبی گزارش شده است.

واکنش آلرژیک

اگر به جوهری که تاتوکارتان استفاده می‌کند حساس هستید، ممکن است یک واکنش پوستی قرمز و خارش‌دار در محل ایجاد کنید.رنگ های قرمز بیشترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارند .

پژوهش منبع مورد اعتماد نشان می‌دهد که رنگ‌های قرمز، همراه با رنگ‌های آبی و سیاه، احتمال بیشتری برای ایجاد واکنش‌های غیر آلرژیک پوستی مانند حساسیت به نور دارند.

جای زخم

آسیب ناشی از سوزن یا برداشتن خالکوبی می تواند باعث شود بدن شما بافت اسکار تولید کند . اسکارها می توانند دائمی باشند.

نکات مراقبت پس از خالکوبی طولانی مدت

هنگامی که خالکوبی شما بهبود یافت، به حالت نگهداری می روید. اگرچه بعد از 3 یا 4 ماه نیازی به مراقبت خاصی از آن ندارید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تحلیل رفتن جوهر انجام دهید.

نکاتی برای مراقبت های طولانی مدت پس از خالکوبی

  • تمیز نگهش دارروزانه پوست خود را با صابون ملایم و بدون عطر بشویید.
  • هیدراته بمانیدمقدار زیادی آب بنوشید تا پوستتان مرطوب بماند.
  • مراقب آنچه  می پوشید باشید لباس SPF بپوشید تا آفتاب خالکوبی شما را محو نکند. از پارچه های خش دار مانند پشم خودداری کنید که می تواند به تاتو آسیب برساند.
  • از افزایش یا کاهش وزن اضافی خودداری کنیدتغییر در وزن می تواند خالکوبی را کشیده یا مخدوش کند.

 چگونه زمان بهبودی را کاهش دهیم

همه دوست دارند تاتوی آنها به سرعت بهبود یابد، اما واقعیت این است که مانند هر زخم دیگری، نیاز به زمان و مراقبت دارد. کارهایی وجود دارد که می توانید برای تسریع روند بهبودی انجام دهید.

خالکوبی را با لباس بپوشانید

نور خورشید می تواند باعث محو شدن تاتو شود و خالکوبی های تازه به ویژه به نور خورشید حساس هستند . وقتی زیر نور آفتاب هستید، خالکوبی را با لباس های گشاد مانند آستین بلند یا شلوار بپوشانید. تا زمانی که خالکوبی به طور کامل بهبود نیافته از کرم

ضد آفتاب استفاده نکنید.

پس از برداشتن پانسمان اولیه، دوباره بانداژ نکنید

خالکوبی شما نیاز به تنفس دارد، بنابراین هنگامی که باند اصلی را بردارید – معمولاً توسط تاتوکار در پلاستیک شفاف یا بسته بندی جراحی بانداژ می شود – بهتر است آن را نپوشانید. بسته بندی آن ممکن است منجر به رطوبت اضافی و کمبود اکسیژن شود که می تواند باعث ایجاد دلمه و کندی بهبودی شود.

روزانه تمیز کنید

شما باید از آب ولرم استفاده کنید – نه داغ، که ممکن است به پوست آسیب برساند یا منافذ را باز کند و باعث شود جوهر به سمت داخل کشیده شود – وآب استریل منبع مورد اعتمادتاتوی خود را حداقل دو تا سه بار در روز تمیز کنید.

قبل از شروع، مطمئن شوید که دست های خود را با

استفاده از یک صابون آنتی باکتریال کاملا تمیز کنید. سپس روی خالکوبی آب بپاشید، سپس صابون بدون عطر و الکل را استفاده کنید و یا اجازه دهید تاتو در هوا خشک شود یا به آرامی آن را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید.

پماد بزنید

خالکوبی شما برای بهبود نیاز به هوا دارد، بنابراین بهتر است از محصولات سنگین مانند وازلین صرفنظر کنید، مگر اینکه به طور خاص توسط تاتوکار شما توصیه شود.

در چند روز اول، احتمالاً تاتوکار شما استفاده از محصولات حاوی لانولین، نفت، و ویتامین‌های A و D را توصیه می‌کند. پس از چند روز، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر و بدون عطر یا حتی روغن نارگیل خالص استفاده کنید.

نخارانید و نچینید

پوسته پوسته شدن بخش سالمی از روند بهبود است،

اما کندن یا خراشیدن دلمه می‌تواند روند بهبود را به تاخیر بیاندازد و ممکن است بر یکپارچگی خالکوبی تأثیر بگذارد یا منجر به ایجاد زخم شود .

از محصولات معطر خودداری کنید

بسیار مهم است که از لوسیون ها و صابون های معطر روی خالکوبی خود اجتناب کنید ، و بسته به اینکه خالکوبی شما در کجا قرار دارد، حتی ممکن است بخواهید به شامپو، نرم کننده و شستشوی بدن بدون عطر تغییر دهید. عطرهای موجود در محصولات می توانند در تماس با جوهر تاتو واکنش ایجاد کنند.

خیسش نکن

جدا از مقدار کمی آب استریل که برای تمیز کردن خالکوبی استفاده می شود، از خیس شدن خالکوبی در حمام  خودداری کنید و قطعاً تا 2 هفته اول شنا نکنید .

خالکوبی به معنای آسیب دیدن پوست است. مهم است که به خالکوبی خود درمان و زمان مناسبی

برای بهبودی بدهید تا زخم یا عفونی و یا تحریف نشود. حدود 3 یا 4 هفته طول می کشد تا خالکوبی شما به طور کامل بهبود یابد.

رطوبت برای اطمینان از اینکه خالکوبی شما به درستی بهبود می یابد، کلیدی است. پس از انجام تاتو ، می خواهید از خشک شدن آن جلوگیری کنید. خشکی باعث ایجاد دلمه و خارش بیش از حد می شود که می تواند به جوهر جدید شما آسیب برساند.

تاتوکار ها اغلب Aquaphor را برای مراقبت های بعدی توصیه می کنند زیرا در آبرسانی به پوست بسیار خوب است – و این مهم زمانی است که شما یک خالکوبی جدید انجام می دهید.

البته می توانید از پمادهای مرطوب کننده بدون عطر دیگر برای مراقبت از خالکوبی خود استفاده کنید. به دنبال پترولاتوم و لانولین در لیست مواد تشکیل دهنده باشید.

با این حال، بهتر است از استفاده از ژل نفتی یا وازلین مستقیم خودداری کنید. به این دلیل که اجازه نمی دهد

هوای کافی با پوست تماس داشته باشد. این می تواند منجر به بهبودی ضعیف و حتی عفونت شود.

چقدر باید استفاده کنید؟

بلافاصله پس از جوهر زدن، تاتوکار شما یک بانداژ یا بسته بندی را روی ناحیه خالکوبی شده روی پوست شما اعمال می کند. آنها احتمالاً به شما توصیه می کنند که آن بانداژ یا بسته بندی را در محل خود از چند ساعت تا چند روز نگه دارید.

پس از برداشتن باند یا بسته بندی، باید چرخه ای از موارد زیر را شروع کنید:

  • خالکوبی خود را به آرامی با صابون بدون عطر و آب ولرم بشویید
  • خالکوبی خود را به آرامی با دستمال زدن آن با دستمال کاغذی تمیز خشک کنید
  • استفاده از یک لایه نازک از Aquaphor یا پماد بدون عطر دیگری که برای درمان خالکوبی ها
  • مانند A و D تایید شده است.

چه مدت باید از آن استفاده کنید؟

شما فرآیند شستشو، خشک کردن و استفاده از Aquaphor را دو تا سه بار در روز به مدت چند روز پس از جوهر زدن تکرار خواهید کرد.

چه زمانی باید به لوسیون تغییر دهید؟

در طول روال شستن-خشک کردن پماد شما زمانی پیش می آید که باید از استفاده از پماد به استفاده از لوسیون بروید. این معمولاً پس از چند روز تا یک هفته یا بیشتر پس از اولین بار دریافت خالکوبی است.

بین پماد و لوسیون تفاوت وجود دارد. پمادهایی مانند Aquaphor نسبت به لوسیون‌ها کار سنگین‌تری برای مرطوب کردن پوست انجام می‌دهند. دلیل آن این است که پمادها پایه روغنی دارند، در حالی که لوسیون ها پایه آب دارند.

لوسیون ها بیشتر از پمادها قابل پخش و تنفس هستند. Aquaphor دارای مزایای اضافی اثرات ضد التهابی است که می تواند روند بهبودی تاتو را سریعتر و راحت تر کند.

پس از تعداد معینی از روز استفاده از پماد (تتوکار شما تعداد آنها را مشخص می کند)، به لوسیون روی می آورید. این به این دلیل است که شما باید تاتوی خود را برای چندین هفته مرطوب نگه دارید تا کاملاً بهبود یابد.

در طول مراقبت های بعدی خود، به جای افزودن پماد، حداقل دو بار در روز از یک لایه نازک لوسیون استفاده کنید. با این حال، ممکن است لازم باشد تا چهار بار در روز از لوسیون استفاده کنید تا خالکوبی شفابخش خود را هیدراته نگه دارید.

حتما از لوسیون بدون عطر استفاده کنید. لوسیون های معطر معمولا حاوی الکل هستند که می تواند پوست را خشک کند.

ترجمه شده توسط بانو زی

منبع:

https://www.healthline.com/health/body-modification/aquaphor-tattoo

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *