بررسی علت به وجود آمد لک روی صورت + راهکارهای از بین بردن لک صورت

تقریباً همه در برخی مواقع از لک رنج می برند. اما، لکه‌ها در نواحی مختلف صورت شما به چه معنا هستند و چگونه می‌توانید از شر آنها خلاص شوید؟ امروز در بانوزی میخواهیم در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

نوشته های مشابه

لکه ها می توانند در سرتاسر صورت و بدن ظاهر شوند و این می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، زیرا هورمون ها، سبک زندگی و رژیم غذایی اغلب در جایی که ظاهر می شوند نقش دارند. بسیار حیاتی است که بر اساس محل قرارگیری نواحی مشکل پوستتان به اقدامات مختلف فکر کنید.

دکتر ” اما کانینگهام ” متخصص پوست توضیح می‌دهد که لکه‌ها یک پاسخ ایمنی شدید به سطوح هورمونی بدن هستند که منجر به تولید بیش از حد چربی می‌شود که به نام سبوم شناخته می‌شود. این افزایش سبوم فعالیت یک باکتری معمولی پوست را تغییر می دهد که تهاجمی می شود و باعث التهاب می شود.  پوشش داخلی فولیکول های مو ضخیم می شود. این منجر به مسدود شدن منافذ می شود و نتیجه نهایی یک جوش سر سیاه، سرسفید یا لکه است. 

 تعدادی از عوامل در واقع می توانند این روند را تشدید کنند. نوسانات در سطوح هورمونی که البته زنان و نوجوانان به ویژه در معرض آن هستند، می تواند باعث تولید بیش از حد سبوم شود. تمیز نکردن پوستتان به درستی می تواند بقایایی از کثیفی، روغن و مواد زائد روی پوست شما باقی بگذارد که منافذ را مسدود می کند. در حالی که تمیز کردن بیش از حد شدید می تواند پوست شما را تحریک کند و هر گونه لکه ای که ممکن است قبلا داشته باشید را بدتر کند. 

لکه های روی پیشانی

چه چیزی باعث ایجاد لکه های پیشانی می شود؟ 

اگرچه یک لبه می‌تواند لکه‌های پیشانی را پنهان کند، اما می‌تواند باعث تجمع عرق و محصولات آرایشی شود که احتمال لکه‌ها را در این ناحیه افزایش می‌دهد – اما ممکن است لکه‌های پشت پیشانی بیشتر از مدل موهای شما باشد. مقادیر زیاد چربی در رژیم غذایی شما نیز می تواند منجر به جوش های سرتاسر پیشانی شود.

چگونه از شر لکه های پیشانی خلاص شویم؟

سعی کنید مصرف آب خود را افزایش دهید. همچنین می توانید مراقب سطح چربی خود باشید و زغال اخته، تمشک  بیشتری بخورید که سرشار از آنتی اکسیدان های پوستی هستند.

لکه های روی گونه ها

چه چیزی باعث ایجاد لکه های گونه می شود؟ 

لکه‌های روی گونه‌ها می‌تواند به دلیل اشیاء روزمره که روی صورت خود قرار می‌دهیم و باکتری‌هایی که در آنها وجود دارد ایجاد شود. تلفن های همراه و روبالشی ها اغلب مملو از آکنه هستند که باعث ایجاد میکروب هایی می شوند که به راحتی به صورت ما منتقل می شوند. لکه‌های روی گونه‌ها همچنین می‌توانند به سیستم تنفسی مرتبط باشند، به این معنی که گونه‌های خالدار می‌تواند در اثر سیگار کشیدن ایجاد شود. 

چگونه از شر لکه های گونه خلاص شویم؟ 

بالش ها و ملافه های خود را به طور منظم بشویید و مطمئن شوید که تلفن همراه خود را هر روز با دستمال مرطوب ضد باکتری پاک کنید. همچنین اگر مستعد دست زدن به صورت خود هستید، بهتر است دست های خود را زیبا و تمیز نگه دارید. صرف نظر از اینکه سیگار می کشید یا نه، سعی کنید در فضاهای بیرونی سبز پیاده روی طولانی تر و منظم تری داشته باشید. این مقدار هوای تازه را در ریه های شما افزایش می دهد و می تواند به از بین بردن لکه های گونه کمک کند. 

لکه هایی روی چانه و خط فک

علت ایجاد لکه در چانه و فک چیست؟

 نوسانات هورمونی ناشی از چرخه قاعدگی می تواند باعث ایجاد لکه هایی روی چانه شود، به این معنی که زنان ممکن است متوجه الگوی ظاهر شدن آکنه چانه شوند.  در همین حال، غذاهای غنی، سنگین و پرچرب نیز می‌توانند منجر به ایجاد لکه‌هایی در ناحیه چانه شوند، بنابراین اگر هفته‌ای پرخاصیت را سپری کرده‌اید، ممکن است متوجه شوید که چانه‌تان لکه‌دارتر از حد معمول است. 

در حالی که مقاومت در برابر غذاهای زیاد و پر کالری می تواند مشکل باشد، اگر از لکه های چانه رنج می برید، ایده خوبی است که غذاهای غنی از فیبر مانند میوه، سبزیجات و لوبیا را کاهش داده و در رژیم غذایی خود وارد کنید. مطمئن شوید که مصرف آب خود را نیز افزایش دهید، زیرا این واقعا می تواند به پاک کردن چانه لکه دار کمک کند. اگر متوجه شدید که تغییر در هورمون‌ها در حول و حوش قاعدگی باعث بروز عصبانیت آکنه می‌شود، در مورد گزینه‌های هورمونی پیشگیری از بارداری که می‌تواند به جلوگیری از لکه‌های قاعدگی کمک کند، با پزشک عمومی خود صحبت کنید. 

لکه های روی بینی

چه چیزی باعث ایجاد لکه روی بینی می شود؟

 منافذ روی بینی گشاد می شوند، بنابراین لکه ها در اینجا اغلب به دلیل تجمع کثیفی و محصولات آرایشی و همچنین تولید بیش از حد سبوم ایجاد می شوند. به گفته دکتر اما، لکه بینی نیز می تواند ناشی از استرس

باشد و فشار خون بالا با جوش های بینی مرتبط است. 

چگونه از شر لکه های روی بینی خلاص شویم ؟

 اطمینان از تمیز بودن برس های آرایش و پاک کردن آرایش، آلودگی و کثیفی از صورت خود در پایان هر روز و تمیز کردن صورت در صبح نیز بسیار عالی است. روشی برای از بین بردن لکه ها به طور کلی و به خصوص لکه های روی بینی. دکتر اما توضیح می‌دهد که اگر می‌خواهید از شر لکه‌های چانه خلاص شوید، یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس و کاهش مواردی که باعث فشار خون بالا می‌شوند (مانند مشروبات الکلی و غذاهای چرب) ایده‌های خوبی هستند. او می‌گوید: اتخاذ یک روال خواب خوب و درگیر شدن در فعالیت‌های تمرکز حواس و از بین بردن استرس می‌تواند به تنظیم/کاهش سطح کورتیزول کمک کند که به شما کمک می‌کند. 

لکه در گوش

علت لکه های گوش چیست؟ 

لکه‌های روی گوش اغلب نشانه‌ی کم‌آبی بدن است و اگر مرتباً آکنه روی گوش‌هایتان ظاهر می‌شود، قطعاً زمان آن رسیده است

که مصرف آب خود را افزایش دهید و غذاها و نوشیدنی‌هایی را که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند کاهش دهید. همچنین بسیار مهم است که در پایان روز مطمئن شوید که گوش‌هایتان تمیز و عاری از کثیف، کثیف، آثار آرایشی و روغن هستند.

چگونه از شر لکه های گوش خلاص شوید ؟

 هر روز مقدار زیادی آب بنوشید – یا اگر H2o قدیمی مورد علاقه شما نیست، آب رقیق کننده بدون قند را انتخاب کنید. حدود دو لیتر در روز مقدار مناسبی برای مصرف است و این اطمینان را ایجاد می کند که بدن و پوست شما برای نوشیدنی ناامید نیست. همیشه همراه داشتن یک بطری آب باعث می شود مطمئن شوید که بیشتر مصرف می کنید و تنظیم یادآوری های منظم روی تلفن خود به آن کمک می کند. همچنین باید از مصرف بیش از حد مواد کم‌آبی نیز اجتناب کنید – این مواد شامل قهوه، چای کافئین‌دار، الکل و نمک است. 

لکه در ابرو

علت لک ابرو چیست؟ 

 لکه های روی ابرو می تواند به دلیل تجمع عرق، روغن و محصولات زیبایی در موهای ابرو ایجاد شود – این می تواند فولیکول های مو را مسدود کند و منجر به ایجاد لک شود. اما آنها می توانند ناشی از استرس نیز باشند – هورمون هایی که از کلیه های ما هنگام شعله ور شدن غدد فوق کلیوی ترشح می شوند، با لکه های دردناک زیر و اطراف ابروها مرتبط هستند. 

چگونه از شر لکه های ابرو خلاص شویم؟

 در حالی که کاهش استرس می تواند نقش مهمی داشته باشد – هنگام شستشوی صورت خود در طول روتین مراقبت از پوست، مطمئن شوید که ابروهای خود را به طور کامل تمیز کنید. اگر می‌خواهید از ایجاد لکه‌های ابرو جلوگیری کنید، از بین بردن سلول‌های مرده پوست، چربی، کثیفی و آرایش از میان موهای ابرو مهم است. 

لکه هایی در خط مو

چه چیزی باعث ایجاد لکه های خط مو می شود؟

  لکه‌های روی خط مو اغلب با تجمع عرق، روغن، کثیفی و چروکیدگی کلی در اطراف آن ناحیه مرتبط هستند. محصولاتی مانند اسپری مو، ژل مو و شامپوی

خشک نیز می توانند منافذ و فولیکول های مو را در اطراف این ناحیه مسدود کنند و در نتیجه لکه هایی ایجاد کنند. 

چگونه از شر لکه های خط مو خلاص شویم ؟

 اگر با لکه های خط رویش دست و پنجه نرم می کنید، بهترین دلیل این است که بهداشت موهای خود را بالا ببرید و مطمئن شوید که هنگام پاک کردن آرایش و کثیفی از روز، در خط مو قرار می گیرید. سعی کنید در صورت استفاده از محصولاتی مانند اسپری مو، موم، خاک رس و شامپوی خشک مصرف آنها را کاهش دهید، زیرا این محصولات ممکن است عامل ایجاد لکه باشند. همچنین می‌توانید شامپو و نرم‌کننده خود را با گزینه‌ای ملایم‌تر با عطر و مواد کمتری مانند سیلیکون‌ها و روغن‌ها تغییر دهید، زیرا اینها می‌توانند باعث ایجاد جوش و تحریک نیز شوند.

انواع لکه ها

چهار نوع اصلی از لکه‌ها وجود دارد – جوش‌های سرسیاه، سرسفید، جوش‌ها و کیست.

جوش‌های سرسیاه و سرسفید:

این‌ها بسیار رایج هستند و تقریباً همه در مقطعی از زندگی خود به آن‌ها مبتلا می‌شوند.  دکتر Beibei Du-Harpur متخصص پوست توضیح می‌دهد که جوش‌های سرسیاه و سرسفید هر دو به دلیل تجمع سبوم و کثیفی در منافذ ایجاد می‌شوند، اما بسته به میزان قرار گرفتن در معرض آنها، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. او می‌گوید: «جوش‌های سرسیاه و سرسفید انواعی از کومدون‌ها هستند. کومدون‌ها که گاهی اوقات به آنها منافذ مسدود شده نیز گفته می‌شود، زمانی ایجاد می‌شوند که کثیفی و سبوم تجمع پیدا کند. وقتی کومدون‌ها بسته می‌شوند، جوش‌های سر سفید هستند، اما وقتی منافذ مسدود شده «باز» و در معرض هوا قرار می‌گیرند، محتویات آن اکسید می‌شود و سیاه می‌شود و در نتیجه یک جوش سر سیاه ایجاد می‌شود.

کیست :

 لکه‌های کیستیک به صورت توده‌های قرمز و سفت زیر پوست ظاهر می‌شوند که لمس آن‌ها ممکن است دردناک باشد. آنها توسط برجستگی های پر از چرک ایجاد می شوند که در نتیجه تجمع چربی و همچنین آلودگی، باکتری ها، سلول های پوست و مواد آرایشی به دام افتاده در زیر پوست ایجاد می شوند. آنها روی صورت ظاهر می شوند اما اغلب در پشت، گردن، سینه و شانه ها نیز ایجاد می شوند. 

پوستول :

جوش‌های برآمدگی‌ روی صورت هستند که با چرک و مایع پر می‌شوند. آنها معمولاً به صورت توده های سفید رنگی ظاهر می شوند که با پوست قرمز ملتهب احاطه شده اند و می توانند بسیار بزرگ شوند. پوستول ها می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند، اما عمدتاً در صورت، پشت و گردن ظاهر می شوند و اغلب می توانند به صورت خوشه ای تشکیل شوند. پوسچول ها می توانند به دلیل واکنش های آلرژیک به غذا یا نیش حشرات ظاهر شوند، اما عمدتاً مانند سایر نقاط ایجاد می شوند – با تجمع سبوم و کثیفی در منافذ.

آیا باید لکه ها و جوش های سر سیاه را فشار دهید؟

متخصصان مراقبت از پوست توصیه می کنند که از فشردن لکه ها و جوش های سر سیاه خودداری کنید – مهم نیست چقدر وسوسه انگیز به نظر می رسد. دکتر اما توضیح می‌دهد که فشار دادن خوب به یک نقطه در واقع می‌تواند آن را به مراتب بدتر کند. اغلب اوقات باعث می‌شود که باکتری‌ ها و چرک‌ ها را به عمق پوست فشار دهید و در نتیجه التهاب و قرمزی بیشتر ایجاد شود، البته ناگفته نماند که ضربه می‌تواند منجر به شکستن پوست و تحریک شود که اغلب منجر به زخم می‌شود.

NHS همچنین به کسانی که از آکنه رنج می برند توصیه می کند از “پاکسازی” یا فشار دادن جوش های سر سیاه خودداری کنند.

اگر واقعاً نمی‌توانید در برابر بیرون زدن یک نقطه تراوش مقاومت کنید، از دستمال کاغذی روی انگشتان خود استفاده کنید، مطمئن شوید که دست‌هایتان تمیز هستند و فشار ملایمی وارد کنید.  پس از بیرون آمدن چرک یا اگر چرک به راحتی خارج نشد، به فشار دادن ادامه ندهید. اگر خون یا کبودی دیدید، بس کنید! ممکن است در نهایت پوست خود را زخمی کنید.

آیا خمیر دندان لکه ها را از بین می برد؟ 

اگر از لکه‌ها رنج می‌برید، احتمالاً ترفند قدیمی استفاده از خمیر دندان را برای از بین بردن آنها امتحان کرده‌اید. اما آیا واقعا کار می کند؟ دکتر اما می گوید نه. به هر قیمتی از این افسانه زیبایی رایج اجتناب کنید .

اگر چه ممکن است در ابتدا لکه ها را خشک کند، اما در واقع می تواند آنها را بدتر کرده و باعث قرمزی و تحریک آنها شود. 

دکتر اِما می‌گوید: «بر خلاف تصور رایج، استفاده از خمیردندان در درمان جوش‌ها احتمالاً ضرر بیشتری نسبت به فایده دارد.» درست است که چندین ماده در خمیر دندان مانند تریکلوزان و جوش شیرین وجود دارد که ممکن است به خشک شدن جوش کمک کند، اما غلظت‌ هایی که ظاهر می‌شوند اگرچه برای دندان‌ها مضر نیستند، احتمالاً باعث تحریک بیشتر پوست اطراف می‌شوند و این وضعیت را تشدید می‌کند. “

چند بار باید صورت خود را بشویید؟

بین شستن بیش از حد صورت و شستن خیلی کم فاصله وجود دارد و مهم است که یک رژیم پاکسازی خوب برای صبح و شب اتخاذ کنید.

دکتر اِما می‌گوید: «پاک‌سازی مضاعف در شب، پاک‌سازی کامل آلودگی/آرایش و آلاینده‌ها را تضمین می‌کند. توصیه می‌کنم برای کمک به حذف سلول‌های مرده پوست، پاک‌سازی را با یک پاک‌کننده ملایم انجام دهید، بنابراین به مسدود شدن منافذ پوست و کاهش جوش‌ها کمک می‌کند.

در مورد صبح، ممکن است فکر کنید که صورت شما هنوز بعد از شستشوی عصر تمیز است – اما اینطور نیست. 

در طول شب، پوست شما می تواند کثیفی ها و زباله ها را از روبالشی شما و هر گونه آلاینده موجود در هوا جمع کند. بعلاوه، شستشوی صبحگاهی می تواند شما را از خواب بیدار کند، صورت شما را شاداب کند و آن را تمیز و آماده برای روتین روزانه مراقبت از پوست کند. 

چگونه صورت خود را به درستی بشویید

دکتر Jaskaren Midha ، متخصص زیبایی‌شناسی صورت، توضیح می‌دهد که مهم است که هنگام شستن صورت خود اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب پوست انجام دهید، و نشان می‌دهد که باید صورت را با آب خنک یا گرم بشویید – نه داغ. 

این کار برای اطمینان از این است که پوست را از چربی طبیعی تولید شده در بدنتان پاک نمی کنید. استفاده از آب داغ ممکن است باعث تحریک پوست و خشک شدن آن شود. 

با استفاده از یک دستمال شستشوی سبک و تمیز که روی پوست شما ملایم است یا حتی فقط دستانتان، پاک کننده را روی پوستتان قرار می دهد. وقت خود را صرف کنید تا مطمئن شوید که تمام آثار یا آرایش و آلودگی پاک شده است. با حوله خشک کنید، از مالش یا زور استفاده نکنید، این می تواند دوباره پوست را تحریک کند. با استفاده از مرطوب کننده تمام کنید.

دکتر Beibei Du-Harpur می‌افزاید: «این مهم است که پوست خود را بدون خشن شدن یا شستشوی بیش از حد تمیز کنید و برای جلوگیری از خشکی و تحریک بیش از حد که می‌تواند باعث ایجاد جوش‌ها شود، مرطوب کنید.»

با این حال، همیشه شستن صورت پس از تمرین ایده خوبی است. عرق و باکتری می توانند روی صورت جمع شوند و منافذ را مسدود کنند. اگر بین ورزش و دوش گرفتن کمی صبر کنید، ممکن است متوجه شوید که کمرتان لک‌تر می‌شود. عاقلانه است که هر چه زودتر لباس ورزشی خود را در بیاورید و دوش بگیرید!

کدام محصولات می توانند به خلاص شدن از شر لکه ها کمک کنند؟

مواد مختلفی برای مراقبت از پوست وجود دارد که مورد علاقه متخصصان پوست و طرفداران زیبایی است که برای درمان لکه ها عالی هستند.

دکتر بی بی استفاده از محصولاتی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رتینول را برای کمک به کاهش لکه ها توصیه می کند، در عین حال اسیدهایی مانند اسید گلیکولیک و نیاسینامید می توانند برای لایه برداری و کاهش چربی مفید باشند.

اگر پوستتان حساس است، وقتی نوبت به وارد کردن اسیدها به روتینتان می‌شود، تدریجی عمل کنید و همه آنها را به یکباره ترکیب نکنید!

رنگ کردن با تونر اسید گلیکولیک پس از پاکسازی و استفاده از سرم نیاسینامید و به دنبال آن یک کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده خوب، محل خوبی برای شروع صبح است.

در شب از یک محصول رتینول، اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید و به دنبال آن مرطوب کننده استفاده کنید تا به آرام کردن لکه های شما در هنگام خواب کمک کند. اگرچه این مواد را با هم ترکیب نکنید – این می تواند باعث تحریک شود.

همچنین افراد مبتلا به لکه از سودوکرم برای کمک به تسکین و کاهش قرمزی نقاط عصبانی استفاده می کنند.

همچنین بخوانید:

ترجمه و نوشته شده توسط تیم بانو زی

منبع نوشته:

https://www.goodto.com/wellbeing/how-to-get-rid-of-spots-290584

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *